Fricův mlýn 4. listopadu 2017, natírání stavidel, zkouška vzhledu při natření vodorovné traverzy


Trochu rozmazané, ale pro ilustraci postačí. Byla natřena jedna vodorovná traverza, aby se vidělo, jaký dojem z toho bude, když bude konstrukce modrá. S odstínem je velká spokojenost. Jde pěkně k šedé. Stal se okamžitě součástí místa. Zdvihací mechanismus a jeho okolí zatím není natolik zbaven kolomazi a pod. a odmaštěn, aby se dalo přikročit k nátěru základní barvou a pak modrou. Následovat bude ještě jeden nátěr navíc.


Uvažuje se o snížení výšky zábradlí. Prý brání  ve výhledu na kola stavidel. Je tudíž možné, že se nynější horní lať přesune časem pod nyní prostřední. Sloupek vedle stavidla jalového odpadu by se dal zkrátit na cirkulárce. Konečně už jednou byla tato část z důvodu převařování traverz odmontována. U traverzy ji drží šrouby, takže by to šlo lehce. Zbylé dva sloupky ale drží šrouby v betonu. Tam buď je nechat být, neměnit jejich výšku, anebo upižlat na místě.


Níže je detail traverzy v místě zdvihacího mechanismu (druhé stavidlo v řadě od zdi mlýna). Při odsekávání kolomazi s pomocí šroubováku a při škrábání sofistikovanějším nástrojem pro odborníky (experty) je odhalována vrstva oranžové barvy, kterou zde zakonzervovala kolomaz. Je také otázkou, jestli byla na oranžovo natřena celá konstrukce, vodorovná traverza nebo jen část traverzy v místě zdvihacího mechanismu.


Ono, když se k tomu zábradlí postavíte a chtěli byste je mít v úrovni (vodorovné traverzy) stavidel, tak je bezpečné akorát pro žáky základní školy. Sahalo by vám tak po kolena.

Při zachování výšky druhé (nyní prostřední) fošny, což je tak výška původního brlení na straně mostu, jak lze soudit ze zachovaného zbytku dřeva uchyceného u zdi mlýna - a to by byl ten jeden rozumný důvod, proč se do toho při vhodném počasí časem promyšleně pustit, už je horní okraj zábradlí nad touto úrovní (vodorovné traverzy, na níž je posazen zdvihací mechanismus). Pokud byste měli výšku 180 cm, sahalo by vám i tak pod pás. Tou úpravou by vznikla symbolická ohrádečka, celkem bez nároku na nějaké lehké opření se o ni. Opticky dává výhledu na stavidla nalézající se na pozadí za ní větší prostor. To by byl smysl celého kroku.

Případně by se v části zábradlí vedle stavidla dala horní lať umístit ve výšce traverzy s tím, že oproti části na kraji mostu tu vznikne malý schodek.A mohly by tu být jen dvě latě.

Pokud by se horní části sloupků neuřezaly na místě, tak by se kvůli jejich odmontování musel na ty šrouby v betonu leda tak pořídit takový ten křížový dílek do vrtačky (kit).